jeudi 29 avril 2010

I MURI HANNO LA PAROLA - Is murales de Sardinia







Is murus teninti su fuèddu

Is pìntas mùrales esìstinti in su piticu in’ogna logu de su mundu jai de is generatzionis primitivàs.Is mùros de is grutas funt’istètius sa prima inzìmia de sa comùnicatzioni tra is hominis, de sa vida e de sa intùitiva necèssidàdi pò tràsmitti “su divinu” chi ddu s’ispiràda, e po custu is disìgnus chi faghìanta depiant’essi de agiudu a su cumprendoniu insòru. Su mùralismu de oi ddu bìesu in subra de ‘is mùros de is dòmus a longu a longu de is arrùgas, de is costrutziònis publicàs, e po fintzàs in subra de is arrocàs, cumènti fessinti espressiònis de arti, issus fuèdanta de libertàdi.Sa Sardinnia tenidi unu numeru meda mannu de custas pituras chi si nanta murales, e funti aparessias po sa prima borta incumentzendi de s’acabada de is annos sessanta. Revocanta esprèssionis de sa vida de su tempus passau, de sa vida de is massaius, de is pastoris, e de is traditzionis e i’sagras popularis, e de totu su connotu de sa sardidadi. Nàranta e tràsmitinti unu bandu de cuntestatzioni politica. Esti custa una forma de arti “de su pòpulu po su pòpulu!” chi totus pòdinti liggi e intèrpretai. Fòras de is’istìtutzionis musealis, su bandu est’ indiritzadu a totus, e medas bortas testimonjanta s’impègnu de su pòpulu còntras is’injustìtzias intragadas a su populu.Is prìmus segnalis de murales in Sardigna ddus ‘aciàpàus in s’annu 1950 cun s’artista Aligi Sassu, ch'iat fatu in sa citadina mineraria de Iglesias una pinta de su traballu mannu e gràvosu cun pagu salariu de is minadoris. A Santu Sparau a 15 chilometrus de Casteddu s’artista sardu Pinucciu Sciola (torrau in sa bidda sua àpustis de annus de emìgratziòni) in s’anno 1960 incumìntzada a realitzài is muràles e ‘oi sa bidda esti unu “paese-museo” a s’òbertu po totus e sa populatzioni est' orgànitzendisì po ‘ndi pòdi teni unu vantàgiu economìcu cun su turismu.In Orgosulu bidda de monti in sa Barbagia a vocazioni pastorali, funti medas numerosos is mùrales presèntis fintzàs de s’annu 1969, e in bòna parti raprèsentànta s’injustitzia sociali e is prèpotentzias de is’aprofitàdoris in su mundu de su traballu, de s’arrogàntzia de sa politica chi no dìfendidi is necessidadis e is bìsònjòsu de su populu. In custu territòriu pod’ìnt’essi amiràus is murales fatus a subr’ e is’ roccas a longu a longu de is’ arugas fòras de sa bìdda. Custas pituras s’atrèssànta a is ògus de s’automobilista a s’impròvisu e funti bellas e originalis.Sa bèllèsa de custa realtàdi esti in su fatu ca totu nàscidi cun sa spontàneidadi popolari, de sa sensibilidadi artistica e de sa necèssidadi de trasmitti messagius, cùment’esti berus ch’ianta fatu is hominis primitivus a subr’e is murus de is grutas.Is fotografias de custu album funti stetias carrigadas in su situ: http://www.muralesinsardegna.net/Seu innoi po donai unu contributu a fai conosci s'imensa bellesa de custu patrimoniu raru e de sa Sardigna.

"Les murs ont la parole" – Murales de Sardaigne

Les peintures murales existent un peu partout à travers le monde depuis les origines des temps. Les murs des cavernes, premiers témoins de la communication entre les hommes, de la vie, et de l'intuitive nécessité de transmettre le divin qui inspire les hommes, servent de support à la réalisation de fresques. Le muralisme contemporain se retrouve sur les murs des maisons, des bâtiments publics, sur les rochers comme autant d'espaces d'expression artistique, de parole et de liberté. La Sardaigne possède un très grand nombre de ces peintures appelées "murales" apparues pour la plupart à la fin des années 60, évoquant la vie quotidienne sarde du passé, le monde rural, les traditions, l'histoire, et délivrent souvent un message politique contestataire. Cet art populaire qui se veut accessible à tous, hors des musées, est un lien social pour la communauté et dans de nombreux cas un témoin de l'engagement de son peuple contre les injustices sociales.Les premières traces de murales en Sardaigne datent de 1950. L’artiste sarde Aligi Sassu réalisa à Iglesias une peinture évoquant le travail risqué et mal rémunéré de la mine. A San Sperate, commune de la province de Cagliari, Pinuccio Sciola (rentré dans son pays après des années d'émigration), artiste autodidacte, a fait de son village une ville-musée la caractérisant du point de vue artistique en fusionnant l'intérêt culturel et économique. Les "murales" se répandront par la suite dans toute l'île. Orgosolo, village de montagne de la Barbagia dont la vocation est purement pastorale compte de nombreuses peintures, dont les plus anciennes remontent à 1969 et expriment pour la plupart les injustices sociales, l'exploitation de la main d'oeuvre et les abus des patrons envers les ouvriers, ainsi que la toute puissance de la politique souvent peu encline à soutenir les besoins du peuple.Dans ce territoire, les espaces qui accueillent les nombreuses peintures sont également visibles sur d'énormes rochers se trouvant le long des routes de jonction entre un village et un autre. Elles apparaissent soudain à l'oeil de l'automobiliste de passage et éveillent avec certitude un grand intérêt, pour ce qu'elles représentent et pour l'originalité du site où elles ont été réalisées. La beauté de ces réalités vient du fait que tout naît de la spontanéité populaire, de la sensibilité artistique et de la nécessité de transmettre un message tout comme le firent les hommes primitifs sur les murs des grottes.Les photos de cet album ont été téléchargées sur le site : http://www.muralesinsardegna.net/Ces photos sont là pour contribuer à faire connaître l'immense beauté de ce patrimoine unique ainsi que la Sardaigne.

“I muri hanno la parola” – Murales di Sardegna

Le pitture murali esistono un po’ dappertutto attraverso il mondo dalle origini dei tempi. Le pareti delle caverne sono le prime testimonianze della comunicazione tra gli uomini, della vita e dell’intuitiva necessità di trasmettere il divino che ispira gli uomini, servono di supporto alla realizzazione di affreschi. Il muralismo contemporaneo rappresentato sui muri esterni delle case, degli edifici pubblici, sulle rocce sono anch’essi altrettanti spazi di espressione artistica, di parola e di libertà.La Sardegna possiede un grandissimo numero di quelle pitture chiamate “murales” apparse per lo più alla fine degli anni 60. Evocano la vita quotidiana sarda del passato, il mondo rurale, le tradizioni, la storia e trasmettono un messaggio spesso di contestazione politica. Quell’arte popolare che si vuole accessibile a tutti, fuori dai musei, è un legame sociale per la comunità ed in molti casi testimonia l’impegno del suo popolo contro le ingiustizie perpretate al popolo. Le prime tracce di murales in Sardegna risalgono al 1950. L’artista sardo Aligi Sassu realizzò ad Iglesias una pittura evocando il duro rischioso e mal pagato lavoro della miniera. A San Sperate, comune della provincia di Cagliari, Pinuccio Sciola (rientrato nel suo paese dopo anni di emigrazione) artista autodidatta ha fatto del suo paese un “paese museo”, caratterizzandolo dal punto di vista artistico fondendo l’interesse culturale a quello economico. I murales si diffonderanno in seguito in tutta l’isola. Orgosolo, paese di montagna della Barbagia a vocazione prettamente pastorale conta numerosi murales di cui le prime realizzazioni risalgono al 1969 ed esprimono per la maggior parte di essi le ingiustizie sociali e gli abusi verso gli operai nel rapporto di lavoro con gli imprenditori propensi allo sfruttamento della mano d’opera, nonché lo strapotere politico spesso poco impegnato a sostenere le necessità ed i bisogni del popolo.In questo territorio gli spazi che accolgono le numerose pitture sono anche visibili in enormi rocce che si trovano lungo le strade di collegamento tra un paese e l’altro. Esse appaiono improvvisamente all’occhio dell’automobilista di passaggio e destano sicuramente grande interesse, oltre che per ciò che rappresentano, anche per l’originalità del sito dove sono stati realizzati.La bellezza di queste realtà sta nel fatto che tutto nasce dalla spontaneità popolare, dalla sensibilità artistica e dalla necessità di trasmettere messaggi, così come fecero gli uomini primitivi nei muri delle grotte. Le foto di quell'album sono state caricate sul sito: http://www.muralesinsardegna.net/Sono quà per contribuire a fare conoscere l'immensa bellezza di questo patrimonio unico nonché la Sardegna.

Nelly Giraud (pubblicato nella rivista sarda "Logosardigna Logos".)

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